Založení PMO
Implementaci či redesign PMO dle standardů PMBOK ®, PRINCE2®, IPMA®
PMO Design
Projektová kancelář (PMO) je organizační jednotka, která zajišťuje standardizaci procesů souvisejících s projektovým řízení a zprostředkovává sdílení zdrojů, metodik, nástrojů a technik v této oblasti pro ostatní části organizace. Jejím hlavním cílem je zajištění standardů a kvality projektového řízení v organizaci za účelem dosažení vysoké úspěšnosti projektů.
Struktura a funkce PMO bývají v organizacích odlišné především v závislosti na typu, velikosti a vyspělosti organizace. PMO může mít jak podobu malé jednotky, jejichž hlavní rolí je podpora manažerů standardními projektovými šablonami, tak i velké organizace zahrnující projektové, programové a jiné manažery a významné pravomoci v oblasti výběru a řízení projektů.
Při definici PMO je tedy třeba nejen využít osvědčené teoretické koncepty, ale vždy rovněž ušít strukturu a funkce PMO na míru dle aktuálních potřeb organizace.
Potřeby zákazníků
U našich zákazníků se obvykle setkáváme především s následujícími požadavky:
- Organizace zákazníka významně vyrostla a řeší větší množství projektů. PMO v současné organizaci neexistuje. Zákazník požaduje zavést PMO a tím zajistit standardizaci projektového řízení a čerpání úspor z rozsahu vyplývající z lepší mezi-projektové koordinace.
- Organizace zákazníka má zavedené PMO v určitém stupni vyzrálosti a hledá cesty jak zvýšit efektivitu a úspěšnost svých projektů. Z tohoto důvodu zákazník požaduje provést revizi PMO procesů a funkcí a realizovat re-design PMO za účelem zvýšení efektivity.
- Organizace zákazníka má konkrétní problémy spojené s řízením projektů (například v oblastech: prioritizace projektů, alokace zdrojů, pozdní odhalení rizik, dlouhý time-to-market aj.) a hledá cestu pro jejich odstranění.
RedTie přístup k realizaci
Náš přístup k implementaci / redesignu PMO vychází z rozsáhlých zkušeností členů našeho týmu se zaváděním a re-designem PMO v mezinárodním prostředí. Opírá se jak o projektové standardy (např. PMBOK ®, PRINCE2®, IPMA® nebo PMO Competency Continuum model), tak dlouhodobé zkušenosti v oblasti řízení projektů.
Doporučený postup realizace
V praxi se nám osvědčil dvoufázový postup realizace:
Fáze | Popis | Odhad náročnosti |
---|---|---|
1 |
Vytvoření PMO Assessmentu Tato fáze je zaměřena na poznání zákazníka, identifikaci vyspělosti projektového řízení v jeho organizaci a odhalení klíčových problémů. Fáze typicky obsahuje následující kroky:
|
20 – 30 MDs cca (2 měsíce) |
2 |
Vytvoření / optimalizace PMO
|
Může se významně lišit dle výstupů z PMO Assessment. |